Skyddskläder, förkläden etc. Design, mönster, tillverkningsmetoder m.m

Tråd för olika förslag på skyddskläder, overaller, förkläden och liknande. Vilka lösningar finns där ute redan nu?

Moderator-kommentar: Bra initiativ! Inlägget är nu ändrat till “wiki” så att alla kan redigera länklista etc

Länklista

1 Like

Snubblade över denna: https://www.facebook.com/michdulce/posts/10163041065735705

I den här FB gruppen: https://www.facebook.com/groups/opensourcecovid19medicalsupplies/

2 Likes

Hej
Gjorde en liten miniprototyp på långärmat plastförkläde som borde skydda mer än vanliga förkläden.
Snoddar i ärmarna behövs förstås. Testade att sy ett miniprov för att se om knytningen verkar kunna fungera.
Hela modellen bygger på dubbelvikt plast och varsin “söm” arm-sida .
Detta är bara min egen fundering.

2 Likes
1 Like

Hur stor plastyta skulle behövas för fullstort förkläde? Har du något digitalt mönster?

Ca 180 x 140 cm är denna, en kommersiell modell som används i Region Östergötland. (180 är hand till hand.) Notera smarta hål för tummen för att hålla ärmen sträckt. Ärmen är “svetsad” i underkant.

1 Like

Snyggt. Tänkte väl att det borde finnas någon enkel funktionell modell.
Om det finns gott om vanliga plastförkläde borde det kanske t.o.m räcka med att göra kompletterande ärmar. Det kanske något plastpåseföretag kan fixa hjälpa till med?

Det kan bli brist på de långärmade varianterna i närtid. Det är därför de nu efterfrågas på RÖs webbsida för hjälpbehov

Om jag är rätt informerad så väntas någon kommersiella variant till Region Östergötland om ca en vecka, men om folk har sådana på lager eller snabbt kan få ihop något fullgott alternativ (gärna med någon design som är fri att kopiera) så är det av intresse. Spana gärna på nätet om det finns andra smarta lösningar.

Dessutom, även när region Östergötland så småningom får tag på en sändning så kan det finnas andra som har fortsatt behov av smarta lösningar och lokal tillverkning.

Kanske kan skyddsplast användas?

Den har ju maskeringstejp längs ena kanten. Skulle det gå att glra ett mönster där man använder tejpen för tejpa ihop armarna?

Skyddsplast är smart, om man kan få det att hålla. Jag funderade på byggfolie, men risken är att den blir för otymplig. Är det någon som har bitar liggande och kan testa?

Jag fick en rulle tunn täckplast från Byggmax idag. Tror tjockleken är ok men bara 150 cm bred (men har sett bredare). Ska testa lite till med smidig modell.
Funderat på hur man fäster ihop skarven, den måste ju också vara tät.

Material måte vara något smidigt och som man kan ha mot huden i flera timmar,eftersom personalen oftast bär kortärmad klädsel.

Någon sorts serieproduktions-tänk lär behövas. Skära/såga en tjock bunt folie eller annat material borde någon lokal industri klara. Men undrar hur man svetsar, limmar eller på annat sätt får ihop ärmarna på ett rationellt sätt.

Att hitta eller skapa ett digitalt mönster och testa det är kanske ett första steg?

Kanske detta mönster.

1 Like

Hm. Direkt mot huden i ett par timmar? Då är inte den plast skoj.
Vad är det för material i originalen?

Det kändes som plast. Det är väl inte alltid timmar i sträck men flera omgångar på en dag som blir många timmar. Så det ska vara ogiftig plast…

En handhållen plastsvets för grövre material ser ju ut som en trimmad värmepistol, kan det gå att göra något liknande här?

Det ser ut som väldigt tunn plast. Jag kan tänka mig att det bästa är tunn plast som lätt skrynklar sig, dvs inte lika enkelt lägger sig platt mot huden.

Företag som gör plastpåsar borde kanske ha både giftfruplast och kunskap om fogning?

1 Like

Denna liknar mer “orginalet”. (Försökte precis klippa något liknande.)
Så få fogar som möjligt är säker smartast

1 Like

Är det så att det finns gott om kortärmade skyddsplagg och mest är de långärmade som saknas kanske man kan kombinera någon form av enklare skydd i form av “Arm Sleeves” att ha under en vanligt kortärmad. Lättar att tillverka tänkare jag.

Täthet borde gå att få till med tillräckligt stort överlapp.

Inte säker på benämningen men tror det används mot svullna armar och liknande.

1 Like