Prototyper, design & exempel på skyddsvisir eller glasögon

En diskussionstråd (“topic”) avsedd för att visa och diskutera skyddsvisir eller glasögon som någon har designat eller håller på att prototypa. Kom ihåg att “öppna” lösningar som får kopieras och tillverkas av vem som helst är av störst intresse.

Vård och omsorg som önskar ta emot visir kan berätta det i diskussionstråden Aktuella behov och önskemål från vård, omsorg m.fl

I en annnan tråd beskrivs “Krav, standarder, testmetoder för skyddsvisir och glasögon” som bör vara uppfyllda.

Lista över exempel på kända ritningar till visir

Vi tror att dessa är öppen design som får kopiperas

Svensk serieproduktion av visir

När denna diskissionstråd startade var det svårt att få tag på lämpliga visir i Sverige. Sedan dess har serieproduktion startat. Nedan listas de vi känner till. (RÖ hoppas kunna få tag på alla och testa dem och även ett antal öppna modeller så småningom.)

Leverantör/producent Produktionstakt Minsta order Styckpris vid minsta order Kommentar
Inplastor, Motala. ? ? ? Har använts av Region Östergötland i flera veckor
Packing AB, Kungsör. ? ? ? ?
Precuris, ? ? ? ?
Prototal, ? ? Ca priser enligt vad Erik Cederberg hört: “Minimiorder på 100st, tror dom kostar 19kr/st för båge + färdighålad film med instruktion i påse om du köper 100st, typ 7kr/st vid 1000-tal och <5kr/st om du köper >10k” Gjuten variant baserad på 3DVerkstans design (som vanligen 3D-printats) Relaterad FB-diskussion
Nedan bubblare… ej bekräftade
Akriform ? ? ? ?
Aspa Plast ? ? ? ?
Skultuna Induflex ? ? ? ?

Redigera gärna denna lista, detta är ett “Wiki”-inlägg

Baserat på en båge designad av TS (Makerslink) böjde jag till denna av rostfri tråd. Kan säkert hålla visir eller skyddsglasögon.
Med en trådböjarjigg tar denna högst 2 min att göra och kostar lika mycket som en svetstråd och en OH-plast (=mycket lite).
På bilden har jag ett papper istället för plast för att visa principen.
Avvaktar feedback.

Finns det någon som har tillgång till en CNC trådbockningsmaskin, eller skulle vi kunna få ett trådbockningsföretag att vara med och bidra? Då borde man kunna spotta ut såna trådbyglar enormt fort

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=j-gabeEJ7EE

En trådbockare och ett stansningsföretag som stansar visir ur 0.5mm plastfolie så borde det gå att tillverka tusentals per dag.

Om man gör byglarna i RF skulle dom dessutom gå att köra i vanliga autoklaver för att möjliggöra återanvändning.

1 Like

Kanske höra med de som gör D.I.Wire? https://www.pensalabs.com/

De sponsrade Marble Machine X projektet med lite sånt nyligen: https://www.youtube.com/watch?v=6qcz4tmD5bQ

Bättre att hitta någon i Sverige såklart om det går…

1 Like

Tack för input! :slight_smile:
Små serier går utmärkt att böja för hand.
Det finns åtminstone en svensk tillverkare av trådbocknings-CNC-maskiner, ligger i Värnamo: https://mandus.se/tradbockning/

Absolut går det att bocka små serier för hand, men jag tänkte på produktion i tiotusental, då det är vad som spås att akut behövas. Vad jag ser så verkar inte Mandus tillverka maskiner utan vara en firma som använder trådbockningsmaskiner, och det tror jag det finns ett antal såna företag i Sverige.

Såg precis den här varianten:

Något likt detta skulle man kunna laserskära i lägre volymer och stansa i högre volymer.

2 Likes

Hej,

Vi på U-PRINT, Uppsala Universitets 3D-skrivningsfacilitet printade idag Prusas visir: https://blog.prusaprinters.org/from-design-to-mass-3d-printing-of-medical-shields-in-three-days/

Vi använde 30mm resårband från Olsons tyger här i stan, det säljs för 18kr/m. Vi skar en slits i bandet och fäste den på så vis. Fungerade mycket bra. Bara att skära ett gäng slitsar för att få den stegvis ställbar.

Vi hade en några ark med 0.5mm polykarbonat som klipptes till med en sax med hjälp av den dxf-fil som hittas via länken. Hålen gjordes med en pelarborr.

Vi har pratat med försäljare av 0.5mm PET-film, som prusa använder. Den kan laserskäras till storlek och fästas direkt på den 3D-skrivna “ramen”. Fick ingen exakt prisuppgift med i storleksordningen 20-30kr per bit. Får mer exakta prisuppgifter imorgon.

Kan vi sourca material själva kanske Stockholm Makerspace kan assistera i laserskärning? Polykarbonaten är används ju generellt till visir och liknande så jag tror det är att föredra över PET, men får en del missfärgningar vid laserskärning. Någon som har bättre koll på laserskärning får gärna rätta mig. Båda ska ju hur som helst tåla etanol, vilket är en nödvändighet för att kunna sterilisera dem på så vis.

3 Likes

Stämmer absolut, och jag håller med. (Slarv av mig.)
Oavsett kan man höra med firmor som har sådan maskinpark om de kan stötta.

@Adam_Engberg Jag skulle spontant säga att både 0.5mm PET och prusas design som tar rätt lång tid att printa är overkill så som dom används i svenska sjukvården (i princip engångsartiklar som används i ~10min och sedan kastas).

Jag och mina kollegor på 3DVerkstan har senaste dygnen jobbat med att prototypa versioner som tar kortare tid att printa och är mer barebones.

1 Like

Skissade på en laserskuren variant av skyddsvisir där krökningen kommer av en liten styrskena som fastnar på rätt ställe tack vare lätt koniskt visir. Och ett vanligt kardborre-band/pandband används för infästning.

Så klistrar man bara på en avtätningslist mellan band och panna för att fixera allt https://www.bauhaus.se/avstangarlist?fbclid=IwAR3OzaSmGSY9ToC1o9m1hk6ErKQp_9xJwxrd2Gj0Da_JtqPjh2kjtj86tB4 (bra tips från någon på FB)

2 Likes

Jobbar på ett enkelt och snabbt/lättprintat visir, tänkt för att alla som vill bidra med sina 3d-skrivare ska kunna göra det.

Siktglaset består av vilket relativt tunt A4 plastark som helst (prototypat dels med OH-film, dels med ringbindningsomslag i transparent 0.2mm pet) som man stansar två gånger på långsidan med ett hålslag ställt på A6 format, och en 3D-Printad bygel som man snäpper fast den på.

Designmålet har varit <20min printtid och <1min stansning och montering, vilket vi når utan på några extrema inställningar.

Denna och en variant till kommer testas av St.Görans sjukhus i eftermiddag/kväll om allt går som planerat.

Uppdatering: Finns nu på https://3dverkstan.se/protective-visor/

4 Likes

Snygg design, det är klar fördel om det går snabbt att printa! Jag undrar om det inte kommer bli så att de kommer bäras betydligt längre perioder när läget förvärras. Och då undrar jag om den är tillräckligt bekväm. Sitter det stadigt på huvudet även när man går runt, arbetar, lutar sig över patienter etc? Det borde ganska enkelt gå att lägga resårband som på Prusas variant. Jag printade Prusas variant och la till en gummilist för att göra den mer bekväm. Ska försöka posta bilder på den nedan.

Prusa varianten, med extra gummi i pannan för att göra den bekvämare, och brett resårband.

1 Like

Vi resonerar så att det akuta behovet som uttrycks just nu är av engångsartiklar, och då är det bättre att vi får upp volymen än att dom blir lite bekvämare.

Senaste versionen har fått skalmarna utvikta till krokar i bakkant som man kan sätta en gummisnodd över om man behöver att den sitter stabilare (även om den är förvånansvärt stabil redan utan)

1 Like

Snyggt! @Cederb finns länk till ritningarna? Ser ni till att berätta lite för pressen om er utveckling och om MoS pandemihacks-forum när ni testat dem på sjukhuset?

Jag tror att man bör tänka att åtminstone bågarna ska återanvändas, tex efter att ha badat i hink med desinfiering och hängts på tork vid dagens slut.

Inte omöjligt att det finns behov av olika storlekar av båge på sikt också.

Vi bör nog starta en tråd där vårdgivare, omsorg m.fl. kan anmäla behov av visir/ögonskydd (precis som vi gjort för andningsskydd) och kontaktperson + inlämnings-adress om folk vill printa och skänka.

Jag är intresserad av att printa för att testa dem!

1 Like

Du har en poäng. Vi har hur som helst överlämnat denna till Danderyds sjukhus, deras medicintekniska avdelning kommer att avgöra om den är tillräckligt robust/säker/bra för användning inom vården.

Din variant som går att printa snabbare kan absolut vara att föredra, du får hemskt gärna uppdatera när du får besked från St. Görans. Vi har behov även på Uppsala Akademiska Sjukhus, men har änsålänge inte hört något från dem.

2 Likes

Har lagt ut filerna här för er som vill testa, @Adam_Engberg @henla464
https://www.youmagine.com/designs/protective-visor-by-3dverkstan

OBS. Designen är som sagt inte validerad ännu, så börja inte massproducera innan det finns mottagare som vi vet får använda dom! OBS.

Vi har förutom till St.Göran även lämnat till andra intressenter, så vi har minst tre-fyra ställen som är intresserade av en sån här lösning om dom tycker den fungerar bra nog.

1 Like

Kombinationen snabb print och att använda vanlig svensk hålslagare var ju ur-smart och skalbar för situationer där man vill ha hela 3D-printerförsedda-lokalbefolkningen och dito företag som verkstad innan man fått igång annan reguljär produktion av annat… Komplettera med enkla lösningar för desinficering och sätt lite univeristetsfolk (biologer etc) på att testa om desinficeringen funkar. (Vårdens biologer, BMAer etc är nog upptagna.)

Kan en trådbocknings-variant som @matsa’s ovan funka liknande håltagningsmetod i plasten måntro? Kanske med en bit tejp på strategiska ställen?

1 Like