Krav, standarder, testmetoder för andningsskydd (och vissa munskydd)

En diskussiontråd om testmetoder för andningsskydd och munskydd, tillhörande standarder och certifieringskrav. Allmän info om andningsskydd och munskydd (typer, standard etc) finns i ämnet: Om kategorin Mun- & andningsskydd (börja läsa här)

Normalt sett finns certifierade skydd i olika skyddsklasser att att köpa, men i samband med pandemin har vissa sorter emellanåt varit omöjliga att köpa. Då kan man behöva köpa skydd klassificerade enligt andra (t.ex. kinesiska) standarder, eller i värsta fall behöva återsterilisera och återanvända andningsskydd.

Både vid inköp från ovanliga källor och vid eventuell återsterilisering vill vårdgivare ha sätt att testa att andningsskydden uppfyller samma krav som man normalt har. Det är t.ex. denna sorts tester som diskuteras här.

Om någon känner till befintliga testmöjligheter i Sverige berätta gärna om det här (då slipper vi kanske bygga egen utrustning för det). Uppdatering: Rise genomför ni tester i Sverige se nedan

Dokument och länklista

(fyll gärna på, detta är ett “wiki”-inlägg)

Uppdatering: nu finns ett antal pamdemi-relevanta standard-dokument gratis, se Så hittar du krav och standarder

Efterlysning: Frivilliga sökes för att gå igenom standarderna för andningddkydd och sammanfatta dem här. Kör igång när du vill , var noga med referenser så att man kan hitta till de olika kraven i de olika standarderna. (Detta är ett “wiki”-inlägg som kan redigeras)

A post was merged into an existing topic: Om kategorin Mun- & andningsskydd (börja läsa här)

Dokumentet…

SVENSK STANDARD SS-EN 14683:2019+AC:2019
Operationsmunskydd – Krav och provningsmetoder
Medical face masks – Requirements and test methods

…beskriver hur andningsskydd ska testas för att uppfylla kraven.
Hos SIS kan man via https://www.sis.se/en/produkter/health-care-technology/hospital-equipment/ss-en-146832019ac2019/ köpa de 32 sidorna för 875 kr men kommer man från en IP-adress tillhörande en Region så ingår den redan i ett regiongemensamt abbonnemang.

[Uppdatering 22/3: Någon verkar ha lagt upp den italienska versionen av standarden (engelsk text inuti) på https://drive.google.com/file/d/1wqWBoIjczGzoRzTJVcP9xKfDKqm09nPC/view ]

Uppdatering: nu finns ett antal pamdemi-relevanta standard-dokument gratis, se Så hittar du krav och standarder

Vissa sidor finns även i en förhandstitt på:

Det finns fler standarder som kan vara är aktuella, skriv ett inlägg om du vet någon.

testrigg-andningsskydd

Angående testutrustning tycker jag (efter lite snabbt och naivt googlande helt utan expertis och massa gissande…) att det verkar som man behöver band annat något i stil med:

Finns det ett register eller likande av partikelgeneratorer och sensorer som man kan få tag på/låna utan att köpa nytt från tillverkare?
Tänker främst på universitet, sjukhus eller liknande.

I makerspace linköpings #hackaton-kanal på slack har det tipsats om personer och kompetens från SP/RISE (f.d. Statens Provningsanstalt) vi hoppas de hakar på diskussionerna här.

Uppdatering 2020-03-27: Kontakter mellan RISE och Region Östergötland verkar nu vara på gång.

En utvärdering (kort) av standarden för de delar som är applicerbara på återsteriliserade masker hamnar ungefär här, kopia från Makerspace Linköpings Slack:

Standarden SS-EN 14683:2019+AC:2019 (finns på spacet att läsa) ger definitiva siffror på vad som skall uppfyllas och hur ner till test med riktiga staph odjur så det är “bara” att göra de filtertester som beskrivs med den lista av prylar som behövs, vacuum pump, flödesgivare, tryckgivare etc.

Vad man slipper med ett rengjort filter bör vara bakgrundstester av material etc. möjligen kan man kanske behöva “bakgrunds bio” testen som är en egen standard som säkerställer att det inte finns något hemskt på filtren när de tas ur sin förpackning / tvätt…
Så som Jönsson ligan säger, följande beövs:

• Six stage cascade impactor
  • Nebulizer delivering 3 ±0.3 my
  • Aerosole chamber 600x diam 80 mm external
  • Flow meter 28.3 l/min
  • Pressure gauge 35kPa ± 1kPa
  • Vacuum pump 57l/min
  • Peristaltic syringe pump 0.01 ml/min
    mm.

Vad jag vet så kan vi ha vacuum pumpen om ingen slängt den, tryckgivare och flödesgivare är lösbart men resten…
och då har jag inte tagit med odlingsplattorna etc men det kanske är standard för någon annan…

Splash resistance vilket bör vara viktigt här skall testas enl. ISO 22609-2004 och skall uppfylla Type IIR table 1.
Har någon den?

Bioburden skall testas enl. ISO 11737-1:2018 och bör vara viktigt efter tvätt max 30 CFU/g
Har någon den? (edited)

Standarden skrevs 2019, har inget med Corona att göra, följande behövs:

• Tryptic soy agar
  • Tryptic soy broth
  • Peptone water
  • Culture of Staphylococcus aureus ATCC 6538

Låter som ett recept på undergång för mig men kanske är läsbart för någon annan?
Det finns även fina recept i standarden hur dessa häxbrygder skall tillagas. (edi

I praktiken vore det väl rimligt att om man stoppar maskerna lämplig tid i lämpligt hemsk kemi och kanske blåser dom baklänges med kemi dimma så borde väl odjuret dö utan att man påverkar filtreringen om man kan hitta rätt kemi som inte fördärvar materialen i masken, Så egentligen kan ett enkelt test att tryckfallet är samma för o efter test indikera om det går eller inte som förtest? Dvs om flödesmotståndet drastiskt minskat så är det inte värt med något fortsatt testande, det är kört och då kan man snabbt utvärdera olika tvättmetoder. Jag tror sterilisering kompatibel med Polypropylen bör prioriteras.

Skummade igenom SS-EN 14683:2019+AC:2019 nu jag också.

I pdf:en som jämför n95 liknande masker i pdf:en långt upp i detta Topic verkade de använda aerosol NaCl lösning som agent.
Om jag fattat rätt blev mostsvarigheten till n95 för vanlig industri i USA nyligen godkända för att användas medicinskt.

Finns det någon chans att det kommer bli liknande här? Kan man i så fall t.ex. titta på hur stor andel aerosol droppar med NaCl som kommer genom masken istället för hur många “colony forming units” (BFE)? Hur ser den standarden ut i Sverige?

Vem ska utföra experimenten om vi lyckas få fram utrustning för test som uppfyller relevanta krav?

Om vi ska använda digitala tryck och flödesmätare kan det vara bra att beställa ganska start tror jag. Exempel från ventilator projekt: Suitable flow sensors: Sensirion SFM3000 200C, or the TSI 840523 - both are digital, and have simply o-ring coupled ports.
Kan vara en del leveranstid på de senorerna misstänker jag.

Kanske går lika bra med analoga direkt läsbara sensorer också, är nog vanligare.

(bild från ett möte i Region Östergötland 24/3)

Nu finns ett antal pamdemi-relevanta standard-dokument gratis, se Så hittar du krav och standarder

1 Like

RISE erbjuder tester kring skyddsutrustning enligt EN 149, EN-ISO 20743, EN 14683, EN 1500 och EN 1499, kika på länken nedan för mer info och kontaktuppgifter.

https://www.ri.se/sv/vad-vi-gor/tjanster/tester-skyddsutrustning-till-varden

2 Likes