Enklare typer av andningshjälp, för större antal patienter

Generell diskussion om enklare typer av andningshjälp. Se även relaterade ämnen:

Klipp från Makerspace Linköpings Slack-kanal #hackaton om ämnet:

Om läget blir så att behov finns för enklare ventilator/CPAP, kan det tillverkas?

Har läst på lite av personligt intresse, en komplett modern ventilator är en avancerad utrustning med flera typer av driftlägen däremot för att göra den åtgärd som krävs i stor volym vid Corona problem i lungorna är ett specialfall med diverse vackra bokstäver (ARDS på engelska). I praktiken så är det stöd de flesta patienter behöver är en tryckhållande funktion så man inte underskrider ett ställt värde min 5 och vid behandling upp till 10-12 (cm H20?) samt en lågvolym pump funktion ca 6-8 ml/per kropps standard kg utifrån kroppslängd så det verkar vara mellan 0.5 - max 1l luft.
Detta för att hålla alveolerna öppna och inte heller fladdra med dom i varje cykel då det ger inflammationer och man dör.
I den bästa av världar så skall andningscykeln startas av patientens inandning och även ha en ställbar minimal intervall tex 12 per min? Så om patienten inte andas spontant så skall ventilatorn göra det etc. etc. mm. ta inte siffror och enheter som absoluta då det är min minnesbild av det jag letat på och verifiera dem vid ev. dimensionering…

1 Like

Fler inlägg för denna underavdelning klippta från Makerspace Linköpings Slack-kanal #hackaton:

Ja att mäta lufttryck är idag ganska “enkelt” med stor precision så det är lösbart för att ha en komplett maskin med alla driftlägen krävs även en flödesmätare för låga flöden och då börjar det bli besvärligt ev. tom “massflödesmätare” å andra sidan sitter det sådana i alla insprutningssytem i alla bensinbilar idag men frågan är om mätområdet ens är i närheten mellan en bil och en människa…
Ev. får man gå tillbaka till den klassiska tekniken man ser i sv filmer med en cylinder man fyller med luft till en viss höjd med en viss vikt på och all reglering av andningscykeln är mekanisk… (edited)

3:21

Ja jag skulle just skriva det att en maskin för en intuberad patient är ett helt annat fall men som jag uppfattat så är det den stora volymen som behöver någon form av stöd på CPAP nivå men det kanske är en förenkling, det är iaf något sådant som amatörer kan åstadkomma utan att ställa till alltför stor skada och den kopplas då till en mask och kan kanske ev ersätta någon handriven lösning i värsta fall.
Sedan har riktiga maskiner möjlighet att lägga till extra syrgas vilket corona patiienter med trassliga lungor verkar behöva, om man kan ha det separat eller hur det är möjligt i en anpassad CPAP för corona får man nog fundera på. Om som sagt patienten stabilt andas själv så är det bara att säkert skapa ett tryck som hjälper till att hålla alveolerna öppna och det är fullt möjligt tror jag.
Då man iaf mäter tryck så bör det vara möjligt iaf att larma om patienten slutar att andas inom en viss tid.

Det finns ett företag som gör liknande enheter för att undvika sömnapne och firman som gör fläkten i den enheten är Fergas och finns ute vid ASG’s terminal här i Linköping och den görs i tusental för bilindustri. Så en fläkt finns som är lagom och har inbyggd varvtalsstyrning om den kan få upp de tryck som behövs för det här är frågan, jag antar att antisnark är på lite lägre nivå, bara ett minimalt övertryck. Var firman som gjorde hela enheten tog vägen vet jag inte men det var en skaplig produktion under en tid iaf. Så om något sådant önskemål dyker upp så är det nog möjligt, firman som gör enheten för varvtalsstyrningen finns i Jönköping så det skall gå att pussla ihop.

1 Like

En kommentar här: https://techcrunch.com/2020/03/19/open-source-project-spins-up-3d-printed-ventilator-validation-prototype-in-just-one-week/

Säger “With an ambu bag at its center, I will not be possible to provide CPAP, which wii be necessary for an infectious pneumonia.”

Någon som vet om det stämmer?

Lösningar liknande https://www.vortran.com/go2vent har diskuterats som driftsäker reserv om man får slut på vanliga ventilatorer eller får andra problem med ventilatorer/respiratorer.

Hittade Ventilaid:
http://www.ventilaid.org/

“The Polish company Urbicum reports successful testing of a 3D-printed open-source prototype device called VentilAid, intended as a last resort device when professional equipment is missing, and whose design is publicly available. The first Ventilaid prototype requires compressed air to run.”

Pedagogisk text om CPAP:

https://www.vardhandboken.se/vard-och-behandling/luftvagar/andningsvard/cpap-behandling/

Vi kanske bör dela upp denna diskissionstråd så att den handlar om CPAP + Bi-Level-ventilation (Bi-LevelPAP) och att en del ventilator-relaterat istället hamnar i ventilator-tråden?

Två respirator projekt:
1)

1. MIT
    https://www.extremetech.com/extreme/308236-mit-develops-cheap-open-source-ventilator-for-coronavirus-treatment

A post was merged into an existing topic: Hack för Airvo Optiflow etc