Åter-sterilisering och återanvändning av andningsskydd

De mest filtrerande andningskydden (FFP3, N99/N100 etc.) är ibland svåra att få tag på, därför kan behov uppstå av att åter-sterilisera och återanvända dem (trots att de är marknadsförda som engångsprodukter). [Exempel på behov]

Denna diskussionstråd ("topic) fokuserar på åter-sterilisering, t.ex. information om resultat av tester och experiment. Diskusison om filtreringskrav och testmetoder passar bättre i ämnet/diskussionstråden Krav, standarder, testmetoder för andningsskydd (och vissa munskydd)

Uppdatering 2020-03-27: Test och Innovation Region Östergötland (RÖ) har fått i uppdrag att utreda både återsterilisering (effektivitet & logistik) och om personal kan fortsätta använda en personlig mask ytterligare något eller några arbetsplats med tillräckligt bibehållen funktion och bekvämlighet. Vi är nyfikna på om fler jobbar med samma sak i Sverige.

Länklista:

Jag har läst någon påstå att det statliga nederländska institutet RIVM har sagt att man kan sterilisera n95 filter 3 gånger med väteperoxid. Jag ska leta upp om jag kan hitta en officiell länk som bekräftar det.

Jag har också läst om att värma upp till 65 eller 70 grader i 30 min kan funka. 80 grader är för varmt, då smälter dom.
Oklart hur pålitlig denna länk är:

1 Like

Här är en stor tidning som skriver om påståendet om sterilisering, och hänvisar till RIVM som källa.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/17/coronablog-17-maart-a3993977

Min översättning:“FFP2-munskydd kan bli steriliserad mha väteperoxid. Det visade sig att munskyddet behåll sin form upp till två gånger, och vid en snabb test vara tillräckligt bra på att stoppa partiklar, skriver RIVM”

Uppdatering, originalkälla (på engelska): https://www.rivm.nl/en/documenten/reuse-of-ffp2-masks

1 Like

Troligen är filterdelen gjord av Polypropylen så kemi kompatibelt med det kanske skall kollas först. Jag klistrade in en kort 1:a sammanfattning under standardtråden ovan om vad man behöver testa i 1:a hand efter sterilisering och vad standarden säger om det. Se: Krav, standarder, testmetoder för andningsskydd (och vissa munskydd)

Plan för initiala återsteriliserings-tester

(Detta är ett nyligen påbörjat “wiki”-inlägg, det ska kunna redigeras av flera, så hjälp gärna till.)

Uppdatering 2020-03-23: Notera fokus-skiftet beskrivet i översta inlägget.

Steriliserings-alternativ

1. UV-ljus (huvudkandidat just nu)
  2. Uppvärmning (ugn)
  3. Väteperoxid

Decinficeringsgrad

Luftflödes-mätning

Andningsmotståndet får inte bli märkbart högre än en ett original av samma sorts andningsskydd

Filtrerings-mätning

Om andningsmotstånd är OK så är nästa steg att mäta om filterförmågan återstår

Vätskeresistens

Kontrollera att vätskeresistens kvarstår för (motverkar droppsmitta etc)

Relevanta standarder att uppfylla

Se:Krav, standarder, testmetoder för andningsskydd (och vissa munskydd)

1 Like

Ska vi bygga en test-rigg för att mäta tryckfall vid ett visst flöde eller finns redan något sånt?
Finns bra referenser till lämpliga sensorer här om man vill köra det elektriskt/digitalt: https://gitlab.com/open-source-ventilator/OpenLung/-/tree/master/concepts/Concept6/controller

Ett alternativ till vakuumpump skulle kunna vara att bygga en sånhärimage

Då kommer man en liten bit på vägen till en öppen ventilatorlösning också, även om jag är lite tveksam till att lösningen med en “ambu bag” är lämplig för CPAP.

Återanvända masker med UV behandling verkar vara bra och praktiskt? https://www.nebraskamed.com/sites/default/files/documents/covid-19/n-95-decon-process.pdf

Jättebra och detaljerad beskrivning du hittade @OLi ! Det var det djup-tillägget som behövdes till NyTmes-artikeln i länklistan ovan.

Igår uppdaterade jag med länkar till artiklar och bra dokument (som refererar till flera vetenskapliga artiklar). Jag lägger in ditt länktips där också.

Det är ett “wiki”-inlägg så du kan också lägga till och sortera om saker där om du hittar fler intressanta länkar.

En tanke där behov och realism inte kollats upp ännu:

Jag funderar på om det redan på nätet finns någon öppen design på “steriliserings-solarium” (UV-belysnings-skåp/box) för andningsskydd, som skulle få plats i t.ex. personalens omklädningsrum vid vårdboenden, mindre kliniker/vårdcentralser etc. Gärna en design som man tror att småskalig industri (särskilt sådan med låg belastning just nu) i Sverige skulle snabbt skulle kunna få igång produktion av om det skulle behövas. Och hur ser det ut med tillgång på rätt sorts UV-lysrör/lampor i Sverige nu?

Eller kan man bygga om ett befintliga klädskåp smidigt? Aluminiumfulie eller annat speglande på skåpets innerväggar?

Sannolikt finns redan kommersiella lösningar att köpa i Sverige och det skadar ju inte om vi länkar även till dem (trots att pandemihacket fokuserar på lösningar med öppen licens).

P.s. Någon får gärna kolla om vanliga solarier har rätt UV-ljus för desinficering. (Man kan dock tänka sig att de har mindre skadliga våglängder - och nu vill vi ju faktiskt skada virus…)

De här modellerna är populära i Kina för desinficering av just masker, frågan är väl dock hur stor effekt de har. “curelights” för nagellack är ett annat alternativ.

UV-C som vi behöver bör inte finnas i ett solarium.

Den här lampan finns i diverse prylar om man inte kan köpa dem direkt. Man skulle kunna sätta ett gäng av dessa i en låda med en killswitch i locket så borde det ju ta död på det mesta.

Även Bauhaus har en modell av lampan ovan fast 36w.

UVC-ljuskällor, modeller och inköpskanaler

För vanliga “raka” lyrsrörsarmaturer:

Kompaktlysrör

LED-strips:

(Detta är ett wiki-inlägg, redigera/komplettera gärna)

Även om inte Region östergötland skulle behöva börja med UVC-sterilisering så kommer någon annan sammolikt behöva…

Den här dök upp i mitt Twitterflöde apropå rengöring av N95-masker, kan någon försöka verifiera informationen?
https://m.box.com/shared_item/https%3A%2F%2Fstanfordmedicine.box.com%2Fv%2Fcovid19-PPE-1-1

Samma dokument länkas också till här: https://federallabs.org/news/covid-19-evidence-service-highlights-niosh-face-mask-findings

1 Like

Har RÖ andra tankar för sterilisering? Eller har mask bristen lättnat?

Det som brister just nu är långärmade förkläden och andningsskydd i klass FFP3 IIR. Övriga sorter verkar finnas.

Vi har inte fått order att dra igång återsteriliseringsspåret igen än, men jag gissar att det kommer förr eller senare. Nuvarande återanvändningsspår är ändå besläktat.

En liten ask för en mask med lock och LED UVC lampor på båda sidorna kanske kan vara en lösning?

Typ 2 st: https://www.aliexpress.com/i/4000258162690.html?spm=2114.12057483.0.0.61cb4761TmlIXs

Verkar som att man skulle kunna driva 2st sånna med en vanlig 2A mobilladdare/powerbank, men känns ju som att det borde behövas mer POWER för att bli bra. Kanske värt ett test?

Den verkar ange att för munskydd är UV bra (sida 5 updaten motsägger originala take-aways). Halvtimme med UV. Känns som vi bör kunna fixa lite lådor som kör en halvtimme? Hur ser möjligheterna ut? Ingen chans att powers godkänner antar jag men men.

Att sterilisera utomhus i solskenets UV-ljus kanske man också skulle kunna sätta upp validerade rutiner och råd för? Har någon hittat undersökningar om detta på nätet? (Exponeringstid, stöldskydds-årgärder, kontaminerings-minimering/hantering, väder-, latitud- och årsrids-beroenden m.m.)

Som jag förstår det är det så pass lite UV-C ljus i solskenet som når oss så att det skulle ta veckor att få samma effekt som en UV-C lampa i 30min.

En UV-C låda behöver dock inte vara för avancerad och bör kunna byggas ihop med grejer från Bauhaus + Ikea.

Även varianten med LED moduler från Kina är ju bara att klistra fast en sån i locket och en i botten av en liten färdig plastlåda och dra USB kabel till modulerna från en telefonladdare :slight_smile:

Kan vi få tillräckligt med kraft från dem? Tänker att N95 är riktigt tjocka och de små “askarna” från Aliexpress är gjorda för anti-smog masker.

Här står det att de testa mellan 120-950 J/cm(2), kan dock inte se en rekommederad siffra.

Alltid tråkigt att jobba med starkström men tror ändå att 2x 9W UV-C lampor från Bauhaus skulle funka bra. Det finns även en hel del runt om i landet. Tyvärr har den inget standard-socket men bör gå bra att löda från vad jag kan se.

@ErikSundvall Finns det intresse av att få en prototyp att testa i dagsläget?